در این آموزش با تنظیمات مربوط به دسترسی های قابل اختصاص به مدیران در سیستم مدیریت هاستینگ آشنا خواهید شد. بااستفاده از Roles در WHMCS می توانید وظایف و سطح دسترسی های مختلفی را برای اپراتورهایتان مشخص نمایید. برای مثال اپراتور فروش دسترسی به اطلاعات اکانت خودش را داشته باشد، تیکت های بخش فروش را بتواند ببیند، تیکت جدیدی بتواند ایجاد نماید، تراکنش ایجاد نماید، صورتحساب ایجاد نماید و …. در این حالت این دسترسی ها باید برای Sales Operator فعال و دسترسی های غیر مجاز نیز غیر فعال گردند. در این قسمت همچنین شما این امکان را خواهید داشت تا رول های متفاوتی ایجاد نمایید با دسترسی های متفاوت و هر رول را به هریک از ادمین های خود نسبت دهید، برای مثال رول اپراتور فروش، اپراتور مشکلات فنی، اپراتور پشتیبانی، اپراتور طراحی سایت، اپراتور مدیریت و … .
به صورت استاندارد در سیستم مدیریت هاستینگ 3 رول به شرح ذیل وجود دارد:
Full Administrator: دسترسی کامل مدیران اصلی (کامل)
Sales Operator: دسترسی جهت اپراتور فروش (محدود)
Support Operator: دسترسی جهت اپراتور پشتیبانی (محدود)
تنظیمات سطح دسترسی های هر گروه از رول ها:
برای ویرایش و تنظیم سطح دسترسی هر گروه از رول ها می توانید به صورت زیر اقدام نمایید:
1) ابتدا به مسیر Setup > Staff Management > Administrator Roles مراجعه نمایید.
2) در مقابل هر رول تعریف شده بر روی دکمه Edit جهت ویرایش سطح دسترسی های آن کلیک نمایید.
3) درصفحه ی باز شده می توانید لیست کاملی از سطح های دسترسی را مشاهده نمایید. در صورتیکه میخواهید این گروه دارای بالاترین سطح دسترسی باشند تمامی گزینه های موجود را تیک بزنید. توصیه می گردد فقط رول Full Administrator را در بالاترین سطح دسترسی قرار دهید.
4) از قسمت Name می توانید نام رول را تغییر دهید.
5) از قسمت Permissions می توانید سطح دسترسی های لازم را اعمال نمایید.
6) از قسمت Widgets می توانید ویجت های قابل نمایش در صفحه خانگی را فعال و غیر فعال نمایید.
7) از قسمت Email Messages می توانید تنظیمات مربوط به ایمیل ها را ویرایش نمایید.گزینه های مورد نظر را در حالت انتخاب قرار دهید و سپس بر روی دکمه Save Changes کلیک نمایید.
افزودن رول یا سطح دسترسی جدید به whmcs:
برای افزودن یک رول جدید مراحل زیر را دنبال کنید:
1) ابتدا به مسیر Setup > Staff Management > Administrator Roles مراجعه نمایید.
2) مقابل گزینه ی Options بر روی Add New Role Group کلیک کنید.
3) در صفحه ی Add New Role Group ، در فیلد Name نام گروه جدید برای تعریف رول مورد نظر را وارد کرده و بر روی Continue کلیک کنید.
4) در ادامه لیست کاملی از رول ها برای شما نمایان می شود که گزینه های موجود در این قسمت را به تفصیل در ذیل خواهیم گفت:
Name: نام
Permissions: سطح دسترسی ها:
Main Homepage: مشاهده صفحه ی اصلی WHMCS شامل اطلاعات کلی سیستم از جمله، گزارش میزان در آمد روزانه، ماهانه، سالانه، فعالیت کاربران،فعالیت ادمین ها و …
Sidebar Statistics: مشاهده ی آمار و اطلاعات سیستم در پنل کناری
My Account: مشاهده ی اطلاعات اکانت کاربری برای هر مدیر
List Clients: مشاهده لیست مشتریان
List Services: مشاهده لیست سرویس ها
List Addons: مشاهده لیست افزونه ها
List Domains: مشاهده لیست دامنه ها
Add New Client: افزودن یک حساب کاربری/مشتری جدید در پرتال
View Clients Summary: مشاهده بخش خلاصه حساب مشتریان
Allow Login as Client: اجازه ی ورود بعنوان مشتری به حساب کاربری مشتریان
Edit Clients Details: اجازه ی ویراش اطلاعات مشتریان
View Credit Log: مشاهده ی لاگ اعتبارات
Manage Credits: مدیریت اعتبارات
View Credit Card Details: مشاهده ی جزعیات کارت های اعتباری
Decrypt Full Credit Card Number: رمزگشایی کامل شماره کارت های اعتباری
Update/Delete Stored Credit Card: به روز رسانی/حذف کارت های اعتباری ذخیره شده
Attempts CC Captures: دسترسی به قسمت مدیریت انجام اتوماتیک کار ها مانند کرون جاب ها
View Clients Products/Services: مشاهده ی محصولات/سرویس های مشتریان
Edit Clients Products/Services:ویرایش محصولات/سرویس های مشتریان
Create Upgrade/Downgrade Orders: ایجاد سفارشات ارتقا/نزول برای کاربران
Delete Clients Products/Services: حذف محصولات/سرویس های مشتریان
Perform Module Command Operations: دسترسی به انجام عملیات توسط افزونه ها از طریق دستورات
View Clients Domains: مشاهده ی دامنه های مشتریان
Edit Clients Domains: ویرایش دامنه های مشتریان
Delete Clients Domains: حذف دامنه های مشتریان
Perform Registrar Operations: اجرای عملیات رجیسترار ها مانند ثبت و تمدید دامنه ها
Manage Clients Files: مدیریت فایل های مشتریان
View Clients Notes: مشاهده ی یادداشت های مشتریان
Add/Edit Client Notes: افزودن/ ویرایش یادداشت های مشتریان
Delete Client Notes: حذف یادداشت های مشتریان
Delete Client: حذف مشتریان
Mass Mail: ارسال ایمیل انبوه برای کاربران
View Cancellation Requests: مشاهده ی درخواست های لغو سرویس ها
Manage Affiliates: مدیریت حساب های همکاری در فروش و بازاریابی
View Orders: مشاهده ی سفارشات
Delete Order: حذف سفارشات
View Order Details: مشاهده جزئیات سفارشات
Add New Order: ایجاد سفارشات جدید
List Transactions: دسترسی به لیست تراکنشات مالی
View Income Totals: مشاهده ی مجموع درآمد
Add Transaction: افزودن تراکنش مالی
Edit Transaction: ویرایش تراکنش مالی
Delete Transaction: حذف تراکنش مالی
List Invoices: مشاهده لیست صورتحساب ها
Create Invoice: اجازه ایجاد صورتحساب جدید
ادامه ی این مقاله را در نحوه تنظیم سطح دسترسی مدیران در whmcs (قسمت دوم) دنبال کنید.